zondag 2 maart 2008

Ward Verrijcken



WARD VERRIJCKEN studeerde in 1996 af als licentiaat in de Germaanse Talen (Eng/Dui) aan de K.U.Leuven. Al tijdens zijn studies zette hij zijn eerste stappen in de filmwereld. Hij ging voor het filmmagazine Teek werken en werd er eindredacteur. Nadien was hij als filmreporter aan de slag bij Het Laatste Nieuws. Op dit ogenblik is hij vooral bekend van zijn reportagewerk voor de VRT waar hij als filmcriticus en -reporter werkt voor radio en televisie (Radio Donna en De Rode Loper).
------------------
Ward Verrijcken (24), eindredacteur van het Belgische filmtijdschrift Teek! en auteur van het boek 'Oscar: Hollywoods held. Het hele verhaal' (Baarn, Leuven 1995).

"Het wordt meestal vergeten maar de Oscars zijn in 1926 door studiobaas Louis. B. Mayer niet in het leven geroepen om de beste films te bekronen maar om gratis publiciteit voor Hollywood te genereren. Het moet gezegd dat hij daarin uitstekend is geslaagd, want een miljard mensen laat zich beetnemen, omdat zij denken dat in het Oscargala de beste films in het zonnetje worden gezet. Het gaat echter helemaal niet om de beste films, maar om films die bij de vijfduizend stemmende Academy-leden in de smaak vallen. Omdat het gemiddelde Academylid zestig jaar oud is, vallen gedurfde films vrijwel altijd buiten de boot. Humane, lievige films en ernstige morele drama's als Gandhi, The last emperor en Out of Africa genieten de voorkeur. Het zijn films waar niemand iets tegen in kan brengen en die Hollywood van een fraai image moeten voorzien.""Als je in de Oscargeschiedenis kijkt valt het op dat films die werkelijk invloed op de filmcultuur hebben gehad vaak buiten de boot vallen. In 1976 werd Taxi driver gepasseerd ten gunste van bokser Sylvester Stallone in Rocky en in 1994 gaf men de voorkeur aan Forrest Gump boven Pulp fiction. Forrest Gump is een goed voorbeeld van het soort idyllische en utopische films dat de Academy-leden graag bekronen. De film draagt de gedachte uit dat je als achterlijke man toch kunt slagen in het leven. Het houdt de American dream in stand.""De Oscargekte grijpt steeds meer om zich heen. In Amerika is het al zo ver dat de releasedata worden afgestemd op de datum van het Oscargala. In de zomer brengen de studio's hun pretentieloze blockbusters uit en aan het eind van het jaar hun Oscarfilms. Met grote publiciteitscampagnes - vorig jaar slokten die tien miljoen dollar op - moeten de Academy-leden worden overtuigd. Het gevolg is dat alle media-aandacht zich op een paar films richt, zodat veel goede films niet de aandacht krijgen die zij verdienen. De dwaasheid gaat nu zo ver dat sterren in hun contract laten opnemen dat producenten verplicht zijn om een Oscarcampagne voor hen te voeren, ook als bij voorbaat vaststaat dat dat een verloren zaak is. Bij Micheille Pfeiffer was dat bijvoorbeeld dit jaar het geval."

Geen opmerkingen: