dinsdag 28 oktober 1997

TEEK! Entertainment

Het luis in de pels gevoel

Vier jaar geleden nam een groep studenten (onder leiding van Gert Van Mol en diens broer Jan)het initiatief om een gratis informatief filmblad uit te geven op de Leuvense markt, ShortTake. Daaruit ontstond Teek! Filmmagazine, dat uitgroeide tot Teek! Entertainment, een volwaardig mediamagazine, dat tevens de mode-, muziek- en stripwereld belicht.

Het oorspronkelijke Teek! Filmmagazine begon rond zijn tiende nummer duidelijk een plafond te naderen. Teek! kon in de vorm en opzet van een louter op film gericht blad nooit meer dan ongeveer tienduizend verkochte exemplaren opleveren. Om die grens toch te overschrijden, was het noodzakelijk om Teek! uit te breiden naar een magazine dat meer hooi op zijn vork kon nemen.

Om een echt onafhankelijk en grootschalig filmblad op de been te houden, zijn er in Vlaanderen nu eenmaal te weinig geïnteresseerde filmliefhebbers. Een verruiming van de inhoud van het magazine werd dus een voor de hand liggende oplossing. De stappen naar Teek! Entertainment werden genomen.

Rond januari 1994 verdween het al te cinefiele nieuws uit Teek!. Dat nieuws werd echter wel apart ondergebracht in een abonnementenbijlage.
Het bioscooppubliek is op vele vlakken niet te vergelijken met het videopubliek. Een uitgebouwde videorubriek werd geïntroduceerd in samenwerking met VideoNews, het belangrijkste videomagazine in Vlaanderen.

Ook de modewereld bleef niet onbesproken met de nieuwe bijlage Cast. Hierin wordt de wereld van de acteurs, actrices en modellen belicht. De bijlage had van in het begin vrij veel succes, niet in het minst door het mini radioprgramma Donna-Cast op Radio Donna.

Een onafhankelijke muziekredactie werd in juni 1994 in het leven geroepen. Via muziek kon opnieuw een bredere doelgroep worden aangesproken.

Films als The Mask en The Shadow bewijzen dat de filmwereld nauw aanleunt bij het stripgebeuren (vooral comics). Daarom pakte Teek! tevens uit met een een veelbelovende stripredactie.

Enkele bijkomende troeven zijn de mailorder en de CD-lijn. Artikels uit filmwinkels, zoals posters en video's kunnen via een uitgebreide mailorder worden besteld. Dat geldt ook voor CD's. Als gevolg van de nieuwe muziekredactie kan nu naast filmsoundtracks ook andere muziek besteld worden en dat aan iets meer dan de groothandelsprijs.

Toen er een enquête werd gehouden rond Teek! Filmmagazine kwam het duidelijk naar voor dat er een soort Teek! gevoel bestond, dat wel eens het luis in de pels gevoel werd genoemd. Een kritisch en studentikoos filmmagazine verbond daardoor een specifiek Teek! publiek. De vraag is of dat gevoel zal blijven heersen bij de uitbreiding naar een volwassener tijdschrift.

Vanuit ons standpunt en dat is een louter filmisch getint standpunt, zal Teek! enkele troeven verliezen. Zelfs al blijft film een niet onbelangrijk hoofdingrediënt van het blad, kunnen we ons niet ontdoen van het gevoel dat Teek! langzaam op de kar van de vervlakkende mainstream klautert. De luis in de pels zal niet lang meer zijn.

28 Oktober 1997
Onafhankelijke Moviegids
Alvin Reniers

Geen opmerkingen: