Edit(h)o
We consumeren nieuwe technologieën nog voor we goed weten hoe we
er eigenlijk mee moeten omspringen. Meer is niet voldoende. We willen steeds
beter - of tenminste technologieën die er beter uitzien. De new economy wordt
gekenmerkt door een design economy. Het kruispunt waar economische groei en
technologie in aanraking komen met cultuur en marketing. Efficiëntere
productiemethoden en hevige concurrentie maken dat wij ons nu design
gebruiksartikelen tegen betaalbare prijzen kunnen aanschaffen. Design wordt gedemocratiseerd
door globaliserende massaproductie van steeds meer gebruiksvoorwerpen.
Innovatie in productietechnologieën vormen hierbij vaak een sleutelelement
(enabling technology).
In de meeste gevallen is de fysische omgeving van de meesten onder
ons erop vooruit gegaan. Je krijgt dan een grotere kritische massa. Mark
Dziersk, voorzitter van de Industrial Designers Society of America, zei
onlangs: "This is the new Golden Age of design".
Zo te horen valt er met design geld te verdienen. Kijk maar naar
het succes dat Apple oogst met zijn kleurrijk gamma iMac en iBook. Gedaan met
het oersaaie beige. Apple heeft ook als inspiratiebron gefungeerd voor een
aantal andere populaire pc's van Dell, Gateway en Compaq. Zo gaat dat met
traditionele gebruiksvoorwerpen, van tandenborstels tot hifi-ketens. The look
matters too. Design wordt een steeds belangrijker element van de derde P in de
marketingmix.
Edith Vervliet
Editor in Chief
September 2000
Geen opmerkingen:
Een reactie posten