zaterdag 16 september 2000

Impact 13: Edito door Edith Vervliet

Edit(h)o
We consumeren nieuwe technologieën nog voor we goed weten hoe we er eigenlijk mee moeten omspringen. Meer is niet voldoende. We willen steeds beter - of tenminste technologieën die er beter uitzien. De new economy wordt gekenmerkt door een design economy. Het kruispunt waar economische groei en technologie in aanraking komen met cultuur en marketing. Efficiëntere productiemethoden en hevige concurrentie maken dat wij ons nu design gebruiksartikelen tegen betaalbare prijzen kunnen aanschaffen. Design wordt gedemocratiseerd door globaliserende massaproductie van steeds meer gebruiksvoorwerpen. Innovatie in productietechnologieën vormen hierbij vaak een sleutelelement (enabling technology).
In de meeste gevallen is de fysische omgeving van de meesten onder ons erop vooruit gegaan. Je krijgt dan een grotere kritische massa. Mark Dziersk, voorzitter van de Industrial Designers Society of America, zei onlangs: "This is the new Golden Age of design".
Zo te horen valt er met design geld te verdienen. Kijk maar naar het succes dat Apple oogst met zijn kleurrijk gamma iMac en iBook. Gedaan met het oersaaie beige. Apple heeft ook als inspiratiebron gefungeerd voor een aantal andere populaire pc's van Dell, Gateway en Compaq. Zo gaat dat met traditionele gebruiksvoorwerpen, van tandenborstels tot hifi-ketens. The look matters too. Design wordt een steeds belangrijker element van de derde P in de marketingmix.

Edith Vervliet
Editor in Chief


September 2000

Geen opmerkingen: