zaterdag 12 december 1998

TEEK 67: Edito (December 1998)

MARLBORO BOYS & GIRLS

Ik hoor tegenwoordig vaak ‘specialisten’ een hoop onzin verkopen als het over ‘jongeren’ gaat. ‘Jonge mensen’ (van 15 tot 35 jaar) zouden nog steeds ‘onderverdeeld’ zijn in ‘aparte segmenten’. Marketeers zouden volgens deze specialisten peperdure specifieke campagnes moeten uitdokteren om de jonge mensen in hun ‘vakjes’ op te zoeken. Kul. Is het niet duidelijk dat de jonge mens van vandaag zijn niches verlaten heeft ? Staat het niet op zijn voorhoofd geschreven dat het perfect doenbaar is om op vrijdagavond te gaan housen in de Zillion, op zaterdagavond met vrienden een filmpje mee te pikken in Kinepolis, let’s say Titanic, om daarna in een bruine kroeg met vrienden te keuvelen over de soulmuziek van Axelle Red of voor hetzelfde geld The Smashing Pumpkins? En eenmaal ‘s nachts thuisgekomen nog een half uur MTV of TMF misschien. Of chatten met een Chileense schone op het Internet. En vlak voor het slapen gaan, godbetert, een kaars aansteken om weg te dromen bi jiets melancholisch van Tsjaikovski, niet dat ze diens muziek kennen, maar het is op de nachtradio en het is mooi. (Wil dat zeggen dat zij daags daarna bij Virgin in de klassieke muziekafdeling zullen rondsnuisteren om er klassieke muziek te kopen? Nee, zo werkt het niet.) En sport? Ik zal het u zeggen. Voetbal is out. Compleet out. De meerderheid van de jonge mensen wil niet eens gezien worden in onze hedendaagse concentratiekampen waar het goed staat om op rijkswachters te meppen. Basket is in. En judo. En klimmen. Reizen? Vandaag reizen we thuis en ‘doen’ we India (eten, films en muziek). Volgend jaar gaan we er ook effectief een maand naar toe. Met de rugzak. Maar eerst een week Marbella, zwaar doorgaan en fuiven. Of Club Med, als het deze keer maar ‘geregeld’ is. Er is een ondefinieerbare draad die vandaag de meerderheid van de jonge mensen met elkaar verbindt. Het is redelijk simpel om die draad op te pikken en van jonge mens tot jonge mens te ‘hoppen’. Het volstaat om te kijken naar wat jonge mensen in essentie zoeken.
En dat zijn/is:
1: dromen (entertainment / reizen / life-style: 70% van TEEK)
2: liefde (relaties/sex: 10% van TEEK)
3: geld (job/carrière/rijkdom: 10% van TEEK)
4: eten (food, consumptie: 10% van TEEK)

Dat geeft 100% jonge mensen. In 100% TEEK. En elke maand minstens 100 blz. lang. Waar zitten ze nu, de ‘specialisten’ ?

P.S.: Gaan jongeren nu stoppen met roken omdat tabaksreclame vanaf 1 januari verboden is? Get real.

Gert Van Mol
Uitgever

Geen opmerkingen: